Verdeel en heers. Ook online.

Bouwen aan de optimale marketing mix.

De optimale online ‘marketing-mix’ is toch wel één van dé succesformules voor online groei. Een soort perfecte combinatie van boodschappen, kanalen en budgetten ontwikkelen waarmee je de juiste doelgroep op het juiste moment weet aan te zetten tot actie.

Toch komen we, met name, binnen MKB B2B land nog vaak tegen dat er om te experimenteren met het ene kanaal een ander kanaal moet worden uitgezet. “Oh leuk dat display adverteren; hmm, dan moeten we onze Google Adwords maar even uitzetten!”. Begrijpelijk hoor, iedere marketing euro telt, en kan maar één keer worden uitgegeven. Maar de kracht van marketing zit hem in het combineren van kanalen en juist niet in het snijden.

Het bouwen aan de optimale marketing mix is daarom, ook als kleine organisatie, interessant en wel om de volgende drie redenen:

1) Verdeel en heers.

Een eeuwenoude wijsheid die ook in de digitale wereld van online adverteren nog steeds geldt. Door een mix te maken van verschillende kanalen zul je verschillende mensen op verschillende momenten met verschillende intenties bereiken. Maar uiteindelijk wel met hetzelfde doel; ze verbinden aan jouw merk.

De kracht van herhaling gaat werken wanneer iemand jouw merk op LinkedIn of een ander social media platform voorbij ziet komen, je vervolgens hoort op de radio en ‘s avond ook terug ziet op TV, Nu.nl, Funda App of AD.nl. Hij zal je merk dan sneller gaan herkennen dan wanneer je slechts één kanaal gebruikt. De marketing mix heeft immers een versterkende werking.

Daarnaast is er nog een eenvoudig principe dat telt. Namelijk; niet iedereen zit op Facebook, instagram of LinkedIn. Niet iedereen luistert radio, kijkt televisie of bezoekt de websites waar de banners zichtbaar zijn. En niet iedereen zoekt op Google dagelijks naar content over jouw thema of de zoekwoorden waarmee jouw merk bovenaan verschijnt.

Je hebt nergens een 100% dekking op je doelgroep. En als ze dan op een specifiek kanaal zijn, moet jouw boodschap het ook maar net winnen van de concurrentie en zichtbaar zijn. En nog belangrijker; oprecht gezien worden. Spreid dus altijd je kansen door te bouwen aan een scherpe mix!

2) Ieder kanaal heeft zijn eigen USP’s.

Zoveel kanalen, zoveel wensen. Of belangrijker; zoveel mogelijkheden. Ieder kanaal heeft zo zijn eigen sterke punten. Vaak ook op basis van de fase van de funnel. Het ene kanaal is handig voor een eerste kennismaking. Het andere kanaal is weer sterker in de verdiepende fase. Ook zijn er kanalen waar de verkoop-fase optimaal kan werken..

Radio, display banners en facebook/instagram lenen zich bijvoorbeeld uitstekend voor een eerste kennismaking. Awareness, ook wel de touch-fase genoemd.
LinkedIn is vaak, zeker in B2B, geschikt voor een verdiepende campagne met kwalitatieve content zoals een blog of white-paper. Ook met Google zoekwoorden marketing duik je vaak gelijk de verdiepende fase in vanwege een gerichte zoekopdracht.
Dan is er ook nog retargeting via display banners of op social media. Waarbij je bezoekers van je website een herhaalde boodschap of aanbod toont. Dit werkt vaak goed in de verdiepende en sell fase.

Zo merk je dus dat ieder kanaal zijn eigen rol en resultaat heeft. Iets om goed over na te denken bij het bouwen aan de optimale marketing mix.

3) Maak gebruik van de intentie van de bezoeker.

Per kanaal verschilt niet alleen de rol maar ook de intentie van de bezoeker. Iemand die via Google Search op jouw website terecht komt heeft een andere intentie dan iemand die door het klikken op een banner op NU.nl op jouw site belandt.

De ene heeft een gerichte vraag, de ander kwam jouw boodschap toevallig tegen en komt waarschijnlijk voor het eerst kennismaken. Allebei belangrijk. Maar wel hebben ze allebei een andere boodschap en behandeling nodig. Denk bijvoorbeeld ook aan de bezoeker die via een gepromote blog op LinkedIn naar je website komt, die heeft waarschijnlijk behoefte aan meer verdieping en daarmee weer een andere intentie.

Door hier slim op in te spelen kun je met de juiste boodschap op het juiste kanaal de juiste mensen naar de juiste content of funnel-stap op je website leiden.

Bouw aan de optimale marketing mix door op een slimme manier met gerichte speldenprikken te werken. Zo kun je ook als B2B ondernemer of met een klein marketingbudget een winnende marketing mix bouwen.

Verdeel en heers. Juist online.

Wil jij binnen een half uur een helder inzicht krijgen in hoe je met display advertising kunt bouwen aan zo’n winnende marketing mix? Plan dan een tactische meeting in, en ontdek hoe je met display advertising meer rendement kunt halen uit je huidige website verkeer.

De tactische meeting biedt jou de mogelijkheid om vrijblijvend te sparren met een ervaren display specialist over strategie.

Dit kan online, op locatie of gezellig bij ons in het Vakwerkhuis. Neem gemakkelijk contact met ons op, en zet die volgende stap!

Wat display advertising voor jouw bedrijf kan betekenen.